Braziliaanse ngo’s en gemeenschappen getraind over mensenrechten en klachtenmechanismen
Vijf dagen lang waren vertegenwoordigers van verschillende Braziliaanse maatschappelijke organisaties en gemeenschappen bijeen om kennis en informatie uit te wisselen, hun strategie te bepalen en hun capaciteit om klachtenmechanismen te gebruiken op te bouwen. Het evenement (22-27 september) werd georganiseerd door Fair, Green and Global Alliance partners Both ENDS en SOMO in samenwerking met het Braziliaanse Forum Suape.
Het evenement dat in Suape (Pernambuco, Brazilië) plaatsvond, vormde een belangrijke kickstart voor samenwerking tussen Braziliaanse maatschappelijke organisaties in vergelijkbare situaties ter versterking van het verantwoord ondernemen van multinationals in die regio. Bovendien gaf het deze ngo’s de mogelijkheid hun kennis van verschillende frameworks over mensenrechten en gerelateerde klachtenmechanismen te vergroten.
Praktische vaardigheden opdoen
Doordat de desastreuze uitbreiding van de haven van Suape als case diende tijdens de workshops, deden de deelnemers heel praktische vaardigheden op en kregen advies van experts. Daarmee leerden zij hoe zij deze klachtenmechanismen – vooral de OESO Richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen en het systeem Nationaal Contact Punten (NCP) – kunnen inzetten om schendingen van mensenrechten en milieu door bedrijven aan te pakken. Bovendien stonden mensenrechtenschendingen rond twee grote baggerprojecten van het Nederlandse familiebedrijf Van Oord centraal. Deze twee projecten in dit gebied zijn uitgevoerd met een exportkredietverzekering die namens de Nederlandse overheid verleend is door Atradius DSB.
OECD Watch Case Checker
Tijdens de training werd tevens gebruik gemaakt van de OECD Watch Case Checker(opens in new window) , die inmiddels ook in het Spaans(opens in new window) is te raadplegen. Deze tool geeft een indicatie of het wel of niet relevant is om voor uw specifieke case een klachtenmechanismeprocedure te starten bij een NCP. Ook geeft het inzicht in welke OESO Richtlijn van toepassing kan zijn, bij welk NCP u een klacht kunt indienen, en welke overwegingen vooraf gemaakt moeten worden. Het was inspirerend dat een vertegenwoordiger van het Braziliaanse NCP twee dagen actief aan de workshop deelnam, vragen beantwoordde, concrete adviezen gaf en deelnemers heeft voorbereid op het daadwerkelijke proces dat zij kunnen tegenkomen bij het indienen van een klacht.
Concrete klacht voorbereiden
Aan het einde van de workshop is er een werkgroep gevormd door leden van het Forum Suape. Deze werkgroep gaat een concrete klacht voorbereiden tegen het Nederlandse Van Oord en Atradius DSB omdat beide verantwoordelijk worden gehouden voor het niet naleven van de OESO Richtlijnen in hun gebied.
Lees meer achtergrondinfo over de situatie in de haven van Suape (opens in new window) en het artikel van Both ENDS over de bijeenkomst.(opens in new window) Bezoek de website van de Fair, Green and Global Alliance.(opens in new window)
Meer informatie nodig?
-
Joseph Wilde-Ramsing
Advocacy Director
Partners
Gerelateerde content
-
OECD Watch brochure Gepubliceerd op:Virginia SandjojoGeplaatst in categorie:PublicatieVirginia Sandjojo
-
Breekpunt voor de OESO Richtlijnen? Kritiek OECD Watch op effectiviteit ervanGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Geplaatst in categorie:Publicatie
-
OECD Watch statement on the update of the OECD Guidelines for Multinational EnterprisesGeplaatst in categorie:Gepubliceerd op:Verklaring
-
-
OECD watchdog roept op tot hervorming van falend klachtensysteemGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Staatskas loopt jaarlijks 2 miljard euro misGeplaatst in categorie:Lang lezenRodrigo FernandezGepubliceerd op: