Direct naar inhoud

Uitbuiting in Indiase kledingindustrie

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Recent verscheen het rapport ‘Captured by Cotton’ van SOMO en de Landelijke India Werkgroep (LIW) over Zuid-Indiase meisjes en jonge vrouwen die onder erbarmelijke omstandigheden onze kleding maken. Dit riep reacties op bij bedrijven en politiek en veel media schreven erover. Bovendien erkennen meerdere bedrijven de problematiek en werken zij samen met belanghebbenden aan een verbeterplan. SOMO en LIW volgen de concrete uitwerking daarvan op.

Europese en Amerikaanse bedrijven laten kleding maken in Tamil Nadu (India) door meisjes onder erbarmelijke omstandigheden. Er is sprake van misbruik en valse beloften. Het gaat veelal om Dalit – kasteloze – meisjes, jonger dan 18 jaar. De meisjes worden te werk gesteld via het ‘Sumangali Scheme(opens in new window) ’. SOMO en de Landelijke India Werkgroep (LIW) zetten deze problematiek uiteen in het rapport ‘Captured by Cotton’. Het rapport besteedt speciale aandacht aan vier grote Indiase geïntegreerde producenten: Eastman Exports, SSM India, Bannari Amman en KPR Mill. Zij leveren onder andere aan Bestseller (o.a. Only, Jack & Jones), C&A, Diesel, GAP, Marks & Spencer, Primark, Tommy Hilfiger en Inditex (o.a. Zara). Een aantal bedrijven zet zich in voor verbeteringen, maar uitbuiting komt desondanks nog vaak voor.

In mei 2011 schreven veel landelijke en regionale dagbladen over het rapport ‘Captured in Cotton’ en de slechte arbeidsomstandigheden in relatie tot kleding afkomstig van Europese en Amerikaanse bedrijven. In augustus 2010 bezochten een aantal journalisten (op uitnodiging van European Coalition for Corporate Justice, ECCJ) de KPR Mill fabriek in India. Daarop volgden vele artikelen(opens in new window) in kranten, magazines en op websites over de arbeidsrechtenschendingen. Ook modesites besteedden aandacht aan het onderwerp. Volkskrant-journaliste Ana van Es stelde in een serie artikelen deze uitbuiting van arbeiders in India aan de kaak. Daarmee won zij onlangs de Dick Scherpenzeel aanmoedigingsprijs, voor journalisten onder de 26 jaar die schrijven over ontwikkelingsproblematiek. Van Es: ‘Op de artikelen kwamen veel reacties, zowel van geschrokken lezers als vanuit de politiek. Het levert een maatschappelijke druk op die niet verkeerd is. De kennis en contacten van SOMO waren buitengewoon nuttig bij dit onderzoek. Zoiets zou anders veel meer tijd kosten. Voor beide partijen was het een vruchtbare samenwerking. De Dick Scherpenzeel aanmoedigingsprijs is voor mij natuurlijk een stimulans om vaker te schrijven over uitbuiting.’

Kamervragen

In een debat tijdens het vragenuur van de Tweede kamer (24 mei) heeft CDA-Kamerlid Ferrier staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) gevraagd wat hij gaat doen aan de misstanden zoals beschreven in het rapport ‘Captured by Cotton’. Bleker beloofde de kwestie tijdens zijn handelsmissie aan India (van 6 tot 10 juni 2011) aan de orde te stellen. Helaas is Bleker niet meegegaan met de handelsmissie. Bleker beloofde bovendien een gesprek aan te gaan met C&A. Dat bedrijf is één van de afnemers van de door SOMO en LIW onderzochte Indiase fabrikanten. Van C&A wordt verwacht dat zij over een half jaar rapporteren over de verbeteringen.

Kledingmerken beloven verbetering

SOMO en LIW hebben een concept van het rapport ‘Captured by Cotton’ gedeeld met de onderzochte bedrijven. Negen bedrijven (waaronder C&A, Bestseller en Primark) stuurden een gezamenlijke reactie. Andere bedrijven reageerden niet, of zeer oppervlakkig. De negen bedrijven kondigden in hun gezamenlijke reactie aan de uitwassen van het Sumangali Scheme, en overige arbeidsrechtenschendingen, gezamenlijk te willen aanpakken. Zij hebben veelbelovende verklaringen afgegeven, erkennen de problematiek en werken samen met o.a. lokale en internationale NGO’s, vakbonden en andere belanghebbenden aan een verbeterplan. Het gaat in dit stadium echter nog wel om intenties. Zicht op concrete, tijdgebonden acties is er nog onvoldoende. SOMO en LIW dringen er bij alle bedrijven die in Tamil Nadu kleding laten maken, op aan onmiddellijk concrete stappen te ondernemen en om een eind te maken aan het Sumangali systeem en andere arbeidsrechtenschendingen.

Via onderzoek van NGOs, berichten in de media als ook door controles bij toeleveranciers zijn bedrijven zich inmiddels bewust van het uitbuitende karakter van het Sumangali Scheme. Een aantal bedrijven heeft duidelijk stelling genomen tegen deze praktijken en heeft verbeterplannen ontwikkeld. Het SOMO/LIW-onderzoek laat zien dat er sinds augustus 2010 hoopgevende verbeteringen zijn doorgevoerd bij Eastman en enkele stappen tot verbetering zijn ondernomen bij KPR Mill. SOMO en LIW blijven het beleid en activiteiten, van bedrijven die in Tamil Nadu produceren en inkopen, actief monitoren. Bij de uitvoering van onderzoek werkt SOMO veel samen met de Schone Kleren Campagne(opens in new window) .

Textielbranche

De Fair Wear Foundation en de Nederlandse textielbranche erkennen de problematiek en hebben publiekelijk de intentie uitgesproken actief deze situatie aan te (blijven) pakken. Ook het Ethical Trading Initiative spreekt zich uit tegen deze onwenselijke situatie.

Lees hier(opens in new window) de reactie van de Fair Wear Foundation.

Lees hier (opens in new window) de reactie van de Nederlandse textielbranche (CBW-MITEX, MODINT en VGT).

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.