Direct naar inhoud

Elektronica sector: als voorbeeld voor autoindustrie?

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

In hun MVO-beleid, houden de tien grootste automobielfabrikanten (Fiat, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Nissan, PSA Peugeot Citroën, Suzuki, Toyota en Volkswagen) geen van allen rekening met de mensenrechtelijke gevolgen bij het delven van hun metalen. Deze bedrijven lopen het risico in verband te worden gebracht met de ernstige schendingen van mensenrechten. Dit zijn de voornaamste conclusies in het rapport ‘Driven by Corporate Social Responsibility? Top ten car manufacturers – A CSR analysis’. Terwijl andere industrieen, zoals de elektronica –sector, deze issues aanpakken, blijft de auto-industrie nog passief hierin. Diverse autoproducenten reageerden naar aanleiding van dit rapport.

In tegenstelling tot bedrijven in de autosector, doen ondernemingen in de elektronicasector steeds meer om de problemen in deze fase van hun toeleveringsketen aan te pakken. In deze sector brengt men momenteel de oorsprong van de gebruikte grondstoffen in kaart en worden eerste stappen gezet richting een certificeringsprogramma voor een aantal metalen. Hoewel deze inspanningen nog niet hebben geresulteerd in concrete verbeteringen voor de arbeiders en gemeenschappen rond de mijnen in kwestie, zijn deze wel een indicatie dat deze sector in toenemende mate bereid is zijn verantwoordelijkheid te nemen voor de volledige toeleveringsketen.

In het kader van de makeITfair-campagne(opens in new window) probeert SOMO de elektronica-industrie al sinds 2007 zo ver te krijgen haar verantwoordelijkheid te nemen voor de omstandigheden in de mijnbouw. Momenteel is er veel ophef over de problemen in oostelijk Congo, waar de burgeroorlog gefinancierd wordt met de opbrengsten van de mineralen die in elektronica worden gebruikt. De elektronica-industrie neemt de eerste, voorzichtige stappen richting een certificatieschema voor metalen uit DR Congo. SOMO heeft andere industrieën zoals de autosector ook opgeroepen zich aan te sluiten bij dergelijke acties. In de publicatie Driven by Corporate Social Responsibility kunt u meer hierover lezen.

In mei 2010 wordt er een grote rondetafel georganiseerd in Washington, waar verschillende industrieën samenkomen met de internationale civil society om toekomstige initiatieven te bespreken. SOMO vindt dat lokale belanghebbenden uit DR Congo meer betrokken zouden moeten worden bij de opzet en uitvoering van deze initiatieven. Hoewel SOMO positief gestemd is dat er wordt gewerkt aan een duurzamere winning van metalen, vindt de organisatie dat lokale belanghebbenden hier wel meer bij betrokken zouden moeten worden. Om hen de mogelijkheid te geven om de stappen te bespreken die samen met de internationale spelers moeten worden genomen, organiseert SOMO in september of oktober een rondetafel in DR Congo. Deze bijeenkomst zal verschillende lokale belanghebbenden, vertegenwoordigers uit de elektronica- en auto-industrie en hun leveranciers (die beiden de mineralen in hun producten gebruiken) bij elkaar brengen. De rondetafel dient als platform voor discussie, feedback en meer betrokkenheid van lokale belanghebbenden.

Lees de reacties van autoproducenten (opens in new window) op Business & Human Rights
Download Driven by Corporate Social Responsibility

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.