Autofabrikanten negeren mensenrechten bij aankoop grondstoffen
Na de talrijke terugroepingen van defecte wagens door tal van autoconstructeurs ligt er een nieuw gevaar voor het imago van de autosector op de loer: de mensenrechten. De 10 grootste autofabrikanten, Fiat, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Nissan, PSA Peugeot Citroën, Suzuki, Toyota en Volkswagen houden geen van allen rekening met de mensenrechtelijke gevolgen bij het delven van hun metalen.
“Deze bedrijven lopen het risico in verband te worden gebracht met de ernstige schendingen van mensenrechten in regio’s zoals het oostelijk deel van de Democratische Republiek Congo.” Dat zegt Tim Steinweg die meewerkte aan een rapport over het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Hoewel de urgentie van de aanpak van deze problemen in andere sectoren wordt onderkend, heeft men in de autosector tot nu toe geen enkele actie ondernomen. “Naarmate auto’s steeds meer elektronische onderdelen bevatten, ontstaat er steeds een groter verband tussen deze sector en de conflictmineralen uit de Democratische Republiek Congo.”
Uit de resultaten kan men ook afleiden dat de meeste ondernemingen systemen hanteren die hen in staat stellen de oorsprong van de door hen gebruikte metalen te achterhalen. Ook blijkt dat milieu- en kostenoverwegingen een rol spelen in het inkoopbeleid. Verder stelt het onderzoek dat de ondernemingen beschikken over goed ontwikkelde mechanismes voor hergebruik. Die zouden ze kunnen gebruiken om de vraag naar nieuwe grondstoffen te verkleinen.
In de elektronicasector is men wel al bezig met deze problematiek. In deze sector brengt men momenteel de oorsprong van de gebruikte grondstoffen in kaart en worden de eerste stappen gezet richting een certificeringsprogramma voor één bepaald metaal, namelijk tantalium.
Bron: Hulporganisaties.be
Related news
-
-
ExxonMobil klaagt Nederland aan vanwege sluiten gasveld GroningenGeplaatst in categorie:NieuwsBart-Jaap VerbeekGepubliceerd op:
-
Staatskas loopt jaarlijks 2 miljard euro misGeplaatst in categorie:Lang lezenRodrigo FernandezGepubliceerd op: