Direct naar inhoud
Steve Snodgrass, Flickr

De invloed van een knoopje op arbeidsomstandigheden

WellMade toont hoe medewerkers van Europese kledingmerken omstandigheden in de productieketen kunnen verbeteren

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Ontwerpers, inkopers en andere medewerkers van Europese kledingmerken hebben allemaal invloed op de kledingproductieketen. Beslissingen die hier relatief klein lijken, hebben voor productiemedewerkers in India, China of Bangladesh vaak grote gevolgen.

WellMade, een initiatief van Fair Wear Foundation (FWF) waar SOMO ook aan meewerkt, laat de gevolgen van deze beslissingen zien en geeft medewerkers van Europese kledingmerken handvatten om arbeidsomstandigheden in de productieketen te verbeteren. Het initiatief en de bijbehorende website worden vandaag officieel gelanceerd op de handelsbeurs A + A in het Duitse Düsseldorf.

De kledingindustrie biedt wereldwijd aan miljoenen mensen werkgelegenheid. Het is een industrie die wordt gekenmerkt door lage lonen en problemen als kinderarbeid, excessief overwerk en ongezonde en onveilige arbeidsomstandigheden. Europese kledingmerken kunnen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van deze omstandigheden. Beslissingen die aan de tekentafel worden genomen – toch een ander knoopje – kunnen een grote impact hebben op de werknemers op de fabrieksvloer.

Informatie- en trainingsmateriaal

WellMade(opens in new window) is opgezet om medewerkers van Europese kledingmerken een concreet handelingsperspectief te bieden om de arbeidsomstandigheden in de hele keten te verbeteren. Met speciaal ontwikkeld informatie- en trainingsmateriaal, organiseert FWF workshops op meer dan 120 mode- en kledingbeurzen in Europa. Of je nu in de logistiek werkt of kleding ontwerpt, deze sessies zijn gericht op alle medewerkers van Europese kledingmerken.

Fact sheets

SOMO levert een serie fact sheets aan over de problemen in de kledingketen, zoals kinderarbeid, gedwongen arbeid en onveilige fabrieksgebouwen, en laat zien hoe Europese bedrijven concreet kunnen bijdragen aan het aanpakken van deze problemen.

Over WellMade

WellMade is een samenwerking van Fair Wear Foundation (FWF), Christian Initiative Romero (CIR) , CNV, Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Ethical Trading Initiative (ETI). Het initiatief wordt gefinancierd door de Europese Commissie.

Partners

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.