Eyes on the price
International supermarket buying groups in Europe
Veel vooraanstaande Europese supermarkten – waaronder Kaufland, Metro, Ahold Delhaize, Edeka en Rewe – vergroten hun invloed op leveranciers door middel van internationale samenwerking en door bundeling van volumes. Vooral basis- en huismerkproducten lenen zich voor gezamenlijke inkoop. In Europa zijn minstens zes International Buying Groups (IBGs) actief; ze combineren aanbestedingen en bedingen kortingen voor de aangesloten leden. Deze kortingen kunnen oplopen tot wel 10 procent, in vergelijking met de prijs die een individuele supermarkt zou moeten betalen. De hoogte van de kortingen hangt niet alleen af van het type product en de (vaak beperkte) onderhandelingspositie van leveranciers, maar ook van het vermogen van de IBGs om uiteenlopende producteisen op elkaar af te stemmen. Als ze daarin slagen, kunnen ze gebruik maken van hun inkoopmacht; IBGs hebben een grotere potentiële omzet dan de meeste individuele Europese supermarkten. Door hun inkoopmacht en de wijze waarop ze opereren, faciliteren inkoopgroepen oneerlijke handelspraktijken (Unfair Trading Parctices UTPs). Aandacht om dit aan te pakken ontbreekt nu nog op Europees niveau.
Meer informatie nodig?
-
Gisela ten Kate
Coördindator MVO Platform
Publicatie
Gerelateerde content
-
Onbekende inkoopgroepen supermarkten in beeld gebrachtGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Spilling the Beans Gepubliceerd op:Sanne van der WalGeplaatst in categorie:PublicatieSanne van der Wal
-
-
EU-maatregelen nodig voor eerlijke toeleveringsketens van supermarktenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Inkoopmacht supermarkten bedreiging voor voedselproductieGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Oneerlijke handelspraktijken door supermarkten in NederlandGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
The Abuse of Supermarket Buyers – Power in the EU Food Sector Gepubliceerd op:Myriam Vander SticheleGeplaatst in categorie:PublicatieMyriam Vander Stichele