Direct naar inhoud
Paulo Moura Photography

‘Geef alleen coronasteun aan bedrijven als ze goed scoren op sociaal en duurzaam gebied’

Geplaatst in categorie:
Opinie
Gepubliceerd op:

De overheid moet sociale en duurzame voorwaarden stellen aan steun voor bedrijven die zijn geraakt door de coronacrisis. Een mede door SOMO ondertekende oproep daartoe staat zaterdag in de Volkskrant(opens in new window) .

Hoe is het mogelijk dat een bedrijf als Booking.com, dat miljarden winst maakt en met dank aan de Nederlandse fiscus zo’n 1,8 miljard euro aan belastingen ontliep, nu bij de overheid aanklopt om financiële steun? SOMO en de andere ondertekenaars van de oproep in de Volkskrant vinden dat bedrijven alleen steun verdienen als zij aantoonbaar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Het kabinet zou daarbij drie richtlijnen moeten hanteren:

1. Bedrijven moeten de afgelopen tien jaar (sinds de vorige crisis) in binnen- en buitenland hun aandeel hebben bijgedragen als het gaat om het betalen van belastingen.

2. Bedrijven geven blijk van sociale rechtvaardigheid, richten zich op lange termijn duurzame economische groei en begrijpen dat ze daarvoor de belangen van alle stakeholders moeten dienen.

3. De producten en diensten van het bedrijf dragen in toenemende mate bij aan een veilige en duurzame toekomst.

Tijd voor een nieuw economisch model

Deze en andere voorwaarden zijn volgens SOMO cruciaal om te voorkomen dat we na de coronacrisis op dezelfde voet verder gaan. We kunnen niet langer toestaan dat multinationals massaal belasting ontwijken en in slechte tijden om ondersteuning vragen, dat werknemers worden uitgebuit voor de productie van onze kleding en vervolgens aan hun lot overgelaten, en dat met publiek geld ontwikkelde medicijnen peperduur worden doordat de farmaceutische industrie vooral handelt in het belang van haar aandeelhouders.

De coronacrisis toont eens te meer de fragiliteit aan van het huidige economische systeem en de wereldwijde productieketens, waarbij de kwetsbaarste mensen het hardst geraakt worden. Het is de hoogste tijd voor een nieuw model, waarbij sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid centraal staan.

Lees de volledige oproep(opens in new window) in de Volkskrant.

Meer informatie nodig?

Geplaatst in categorie:
Opinie
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.