Glas half vol?
Ontwikkelingsbanken bestrijden armoede door publiek geld in ontwikkelingsprojecten te investeren. Niet iedereen profiteert echter van de projecten waar deze banken in investeren. Als dat het geval is kunnen gedupeerde gemeenschappen of arbeiders een procedure starten bij het klachtenmechanisme van de ontwikkelingsbank.
Maar hoe effectief zijn deze klachtenprocedures? Het rapport ‘Glass half full? The State of Accountability in Development Finance’ laat de hindernissen zien waarmee gemeenschappen en arbeiders te maken krijgen bij het indienen van een klacht. De elf maatschappelijke organisaties die aan het rapport hebben meegewerkt roepen ontwikkelingsbanken en overheden op hun systemen te verbeteren.
Partners
-
FUNDEPS – Foundation for the Development of Sustainable Policies
Gerelateerde content
-
Glass Half Full? Gepubliceerd op:Kristen GenoveseGeplaatst in categorie:PublicatieKristen Genovese
-
Klachtenmechanismen centraal in nieuw mensenrechtenprogrammaGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Braziliaanse ngo’s en gemeenschappen getraind over mensenrechten en klachtenmechanismenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
-
Mensenrechtenprogramma versterkt klachtenmechanismenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Faciliteren van klachten tegen bedrijven bij overtreding van OESO-richtlijnenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
OECD watchdog roept op tot hervorming van falend klachtensysteemGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Succesvolle start van reeks trainingen over niet-juridische klachtenmechanismenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op: