Direct naar inhoud

Het onzichtbare label daagt lezers uit tot duurzaam handelen

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Het boek Het onzichtbare label. Perspectief op duurzaam handelen wordt aanstaande woensdag 9 september gepresenteerd, dit is de Dag van de Duurzaamheid. Het boek daagt de lezer uit om duurzaam te handelen, en neemt daartoe de productie- en handelsketen van bepaalde producten onder de loep, zoals mobieltjes, kleding, supermarkten of banken. Het is een uitgave van KIT Publishers i.s.m. SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen).

Veel mensen zijn zich bewust van de grote structurele problemen die bestaan in de internationale productie en handel. Maar willen we een bijdrage leveren aan een betere wereld, dan lopen we al gauw tegen grote dilemma’s aan: door onze eigen consumptiepatronen houden we misstanden ook weer in stand. De benodigde informatie blijkt onbetrouwbaar en voor veel producten is er gewoon geen duurzaam alternatief. De schade aan mens en aarde blijft als gevolg daarvan onzichtbaar op de labels van bijvoorbeeld onze mobiele telefoons, spijkerbroeken en medicijnen.

De mens is naast consument ook werknemer, spaarder of belegger. Hij of zij kan daarom op verschillende manieren invloed uitoefenen op keuzes van bedrijven en overheden die de wereld schoner en eerlijker kunnen maken. Het onzichtbare label laat zien dat de huidige regels, wetten en gedragscodes niet afdoende zijn om te komen tot werkelijk eerlijke, duurzame en ethische productievormen. Het boek biedt instrumenten en daagt de lezer uit om duurzaam te handelen.

Crossmediale aanpak
Vanaf de lancering van het boek besteedt het tijdschrift onzeWereld vijf maanden lang aandacht aan de verschillende thema’s en wordt elke maand op de LLiNK-website juistnu.nl een interactief dossier geopend met nog meer achtergrondinfo, dilemma’s, praktische tips en handvatten voor bewuste burgers. In september wordt gestart met een dossier over consumentenelektronica als mobiele telefoons en mp3-spelers. Hierna volgen de dossiers ‘banken’, ‘kleding’, ‘medicijnen’ en ‘supermarkten’.

SOMO
SOMO is een non-profit onderzoeks- en adviesbureau in Amsterdam. Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan vorig jaar kreeg journalist Evert-jan Quak de opdracht de informatie uit een aantal SOMO-onderzoeken toegankelijk te maken voor een breed publiek. Dit mondde uit in het nu verschenen boek Het onzichtbare label. De thema’s van armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling staan hierin centraal. Waar SOMO zich normaal richt op andere maatschappelijke organisaties en beleidsmakers, wil dit boek nadrukkelijk alle bewuste burgers bereiken. Evert-jan Quak is freelance journalist, woonachtig in Londen, met als specialisatie globalisering, ontwikkeling en internationale handelsrelaties.

Bron: Duurzaam Ondernemen, 08 september 2009

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.