Hoe gaat het eigenlijk met ISDS? Deze week bij de VN in New York
Na alle demonstraties(opens in new window) en protesten(opens in new window) rondom TTIP en ISDS bijna twee jaar geleden, is het weer stil geworden op straat en in de media. Na de publieke verontwaardiging die tienduizenden mensen op de been bracht, heeft de internationale politiek het proces weer overgenomen: De Europese Commissie bijvoorbeeld, heeft hard gewerkt aan een nieuw voorstel voor ISDS ‘light’. Dat voorstel wordt deze week besproken bij de VN en SOMO-onderzoeker Bart-Jaap Verbeek is in New York om de besprekingen te volgen.
Het Europese voorstel wordt de komende dagen besproken in een werkgroep van die uitsluitend bezig is met de hervorming van ISDS. Dit voorstel gaat vooral over de manier waaróp geschillen tussen bedrijven en staten moeten worden opgelost. Kern van het Europese voorstel is een nieuw gerechtshof, het zogenaamde Multilaterial Investment Court(opens in new window) of MIC. Dit voorstel is op dit moment het enige concrete voorstel voor een ‘ander soort ISDS’. En hoewel het MIC tegemoet komt aan een aantal bezwaren, blijft het scheve fundament van ISDS onaangetast: alleen bedrijven hebben rechten en alleen staten hebben plichten.
SOMO heeft, samen met CIEL(opens in new window) , ClientEarth(opens in new window) en Transport & Environment(opens in new window) , een aantal aanbevelingen op papier gezet voor een werkelijke hervorming van ISDS. Bijvoorbeeld door ook staten de mogelijkheid te geven om een claim in te dienen tegen een bedrijf. Of door bedrijven de mogelijkheid een claim in te dienen te ontzeggen, als ze mensenrechten schenden. Of door bedrijven te verplichten eerst het lokale rechtssysteem in te schakelen en niet meteen een ISDS-claim in te dienen.
In de aanbevelingen aan de werkgroep staan recente en concrete voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld de zaak van Copper Mesa Mining Corporation tegen Ecuador. Het bedrijf diende een claim in, Ecuador beëindigde de mijnbouwvergunningen en het bedrijf diende een claim is. Ecuador beëindigde de consessies, omdat het bedrijf structureel geweld gebruikte tegen burgers rondom de hun . Desondanks ontving CMMC een schadevergoeding van $ 24 miljoen.
Lees alle aanbevelingen hier. Recommendations for revising ISDS
En hoe zat het ook al weer met ISDS? En met TTIP? Hieronder een kort overzicht.
- Oude wijn in nieuwe vaten. EU wil ISDS 2.0
- 50 jaar ISDS
- ISDS in numbers(opens in new window)
- Experts pleiten voor heroverweging ISDS in internationale investeringsverdragen
- Alles wat je over TTIP wilt weten
- Zorgt TTIP voor economische groei en voor meer banen?
- The hidden costs of RCEP and corporate trade deals in Asia(opens in new window)
- Feiten en Fabels
Meer informatie nodig?
-
Bart-Jaap Verbeek
Onderzoeker
Partners
-
ICAR
Gerelateerde content
-
Brief aan minister Kaag m.b.t. ’50 jaar ISDS en herziening Nederlandse model-BITs’Geplaatst in categorie:Gepubliceerd op:Verklaring
-
Oude wijn in nieuwe vaten. EU wil ISDS 2.0.Geplaatst in categorie:NieuwsRoeline KnottnerusGepubliceerd op:
-
50 jaar investeringsverdragen: via Nederland werd meer dan 100 miljard dollar geclaimdGeplaatst in categorie:NieuwsRoos van OsGepubliceerd op:
-
50 jaar ISDS Gepubliceerd op:Roos van OsGeplaatst in categorie:PublicatieRoos van Os
-
Experts pleiten voor heroverweging ISDS in internationale investeringsverdragenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
TTIP en ISDS bedreiging voor eerlijk belastingbeleid voor bedrijvenGeplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
-
-
Zorgt TTIP voor economische groei en voor meer banen?Geplaatst in categorie:NieuwsGepubliceerd op:
-
Feiten & Fabels Gepubliceerd op:Roos van OsGeplaatst in categorie:PublicatieRoos van Os