Reality Check
Zowel conflicten als multinationals hebben een specifieke impact op verschillende mensen in het veld. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes hebben elk hun eigen specifieke kwetsbaarheden, behoeften en capaciteiten. Een nieuw rapport van International Alert en SOMO draagt verschillende onderzoeksperspectieven aan om de activiteiten van multinationale ondernemingen door een genderlens te bekijken.
Afhankelijk van etniciteit, religie, geslacht, klasse, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, locatie (stedelijk of landelijk) en vermogen, kunnen vrouwen en mannen bevoorrecht zijn in sommige opzichten en achtergesteld in andere. Dit voorrecht bepaalt bovendien welke stem wordt gehoord en welke niet; wie macht heeft en wie niet. Het rapport biedt tal van onderzoeksvragen die – vooral met het oog op onderzoeksmissies naar de impact van multinationals – kunnen helpen de verschillende perspectieven te analyseren om tot een genuanceerder begrip van complexe lokale realiteiten te komen.
Meer informatie nodig?
-
Ilona Hartlief
Onderzoeker
Partners
Gerelateerde content
-
-
Multinationals and Conflict Gepubliceerd op:Mark van DorpGeplaatst in categorie:PublicatieMark van Dorp
-
Gender aspects in the Latin American garment industry Gepubliceerd op:Martje TheuwsGeplaatst in categorie:PublicatieMartje Theuws
-
Globalisering en gender: privatisering en liberalisering van handel in diensten onder GATS Gepubliceerd op:Myriam Vander SticheleGeplaatst in categorie:PublicatieMyriam Vander Stichele
-
Gender in MVO- en handelsbeleid van de Nederlandse overheid Gepubliceerd op:Martje TheuwsGeplaatst in categorie:PublicatieMartje Theuws
-
Gender Aspects: Production of Next-generation electronics in Poland Gepubliceerd op:A. SeibertGeplaatst in categorie:PublicatieA. Seibert