Direct naar inhoud

Supermarkten komen in actie na onderzoek ‘Pressing Issues’

Gepubliceerd op:

Naar aanleiding van het onderzoek dat SOMO en haar Zuid-Afrikaanse partner TCOE deden naar de arbeidsomstandigheden op Zuid-Afrikaanse wijnbedrijven, kondigden Jumbo en Albert Heijn aan met verbeteringen te komen.

Arbeidsomstandigheden in de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie nog steeds slecht

Albert Heijn (Ahold) gaf aan een diepe ‘”due diligence dive” te willen maken over Zuid-Afrikaanse wijn in 2020. Wat dit precies betekent is nog onbekend.

Ook Jumbo erkent dat “wijn uit Zuid-Afrika grotere risico’s kent op het gebied van mensenrechten in zowel de druiventeelt als de wijnproductie”. Hun aanpak is daarentegen wel teleurstellend: ze noemen alleen het Zuid-Afrikaanse verbeterinitiatief WIETA, dat in de ogen van onze Zuid-Afrikaanse partners onvoldoende functioneert. Wel heeft WIETA aangekondigd haar nieuwe beoordelingsmethode – die ze onlangs invoerden om bedrijven te rangschikken van goed tot slecht- beter voor het voetlicht te brengen en waar nodig maatregelen te nemen. Ook hebben ze Albert Heijn beloofd om voortaan standaard de auditrapporten te delen.

Daarnaast geeft CSAAWU – de Zuid-Afrikaanse vakbond waarmee we samenwerken- aan dat het wijnbedrijf Groot Constantia zich tijdens recente onderhandelingen eindelijk heeft gecommitteerd aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Daarbij gaf het onderzoek waarbij SOMO betrokken was misschien wel net het laatste zetje.

Meer informatie nodig?

Partners

  • TCOE

  • CSAAWU

Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.