Uitgebuite meisjes India maken merkkleding
Dat stellen de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (Somo) en de Landelijke India Werkgroep (LIW) in een gisteren verschenen rapport. De kleding is bestemd voor onder meer C&A, Only, Jack&Jones en Diesel.
De jonge werkneemsters in de Indiase kledingfabrieken behoren tot de dalit, een kasteloze bevolkingsgroep. Ze worden te werk gesteld via het ‘Sumangali Scheme’, een systeem waarin tienermeisjes kunnen sparen voor hun bruidsschat. Als de meisjes in dienst treden wordt hun beloofd dat ze na drie jaar arbeid een bonus krijgen van 400 tot 800 euro. Volgens Somo en LIW is het beloofde bedrag geen bonus, maar ingehouden loon. De Nederlandse textielbranche laat weten dat diverse partijen zoeken naar oplossingen voor de situatie in de regio Tamir Nadul waar de misstanden zich voordoen.
De kledingbranche is het met Somo en LIW eens dat het Sumangali-systeem ‘elementen bevat die strijdig zijn met de rechten van de mens en de richtlijnen van de ILO, de internationale arbeidsorganisatie.’
Bron: PZC
Partners
Related news
-
Pauline OvereemGeplaatst in categorie:PublicatiePauline Overeem
-
Rechtbank tikt ministerie van Financiën op de vingers in zaak katoenimport uit XinjiangGeplaatst in categorie:NieuwsLydia de LeeuwGepubliceerd op:
-
Europese bedrijven zwijgen over arbeidsrechtenkwesties in leerlooierijen in BangladeshGeplaatst in categorie:NieuwsMartje TheuwsGepubliceerd op: