Direct naar inhoud

Zitten er eerlijke materialen in uw mobiele telefoon?

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Koplopers zoals HP en Sony Ericsson werken samen met hun toeleveranciers om te traceren waar de metalen die zij gebruiken, vandaan komen.

"Maar ook de koplopers zijn net begonnen en er kan en moet nog veel meer gedaan worden in de komende jaren om er voor te zorgen dat de situatie ook daar verbetert waar het echt telt; in en rond de mijnen", volgens Esther de Haan van SOMO, de Nederlandse coördinator van makeITfair.

Er is behoorlijk wat ophef geweest de laatste maanden over hoe de opbrengsten van koltan in de Democratische Republiek Congo bijdragen aan het bloederige conflict aldaar. Maar ook vindt er uitbuiting van arbeiders plaats, vervuiling van het milieu en is kinderarbeid geen uitzondering. Niet alleen bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ook consumenten kunnen volgens makeITfair een bijdrage leveren. De organisatie adviseert consumenten om bij elektronicabedrijven aan te geven dat zij betrokken zijn bij deze misstanden. Ook roept makeITfair consumenten op om hun oude elektronicaproducten in te leveren en daarmee een bijdrage te leveren aan recycling. De metalen hieruit kunnen worden hergebruikt waardoor de vraag naar metalen afneemt.

makeITfair is een drie jaar durend Europees project dat zich bezig houdt met de elektronica industrie en dan vooral met elektronische consumentenartikelen zoals mobiele telefoons, laptops en MP3-spelers. Het project is opgezet met subsidie van de Europese Commissie.

De makeITfair update geeft een overzicht van de antwoorden van 18 van de 24 grootste elektronicabedrijven op de vragen over mensenrechten, sociale- en milieu-aspecten met betrekking tot de gedolven metalen in hun product. De update is alleen beschikbaar in het Engels en te vinden op www.makeitfair.org/companies.

Bron: PCMweb.nl, 06 maart 2009

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.